15.8.06

3

Ik vier het niet te uitbundig maar één post moet ik er natuurlijk aan wijden. Ooit nam ik voor m'n eerste (en tot nog toe enige) 'echte' website een Nedstat teller in gebruik (ja ik weet 't.. ik ben een lutser en sorry voor de pop-up). De teller nam ik twee jaar later mee naar m'n blogspots en was twee weken geleden dus zomaar ineens alweer drie jaar in gebruik. Mét inmiddels ook meer dan 440.000 pageviews.. en tsja.. counting again sinds vorige maand.

En nu is het meteen ook de hooste tijd om én natuurlijk iedereen te bedanken voor de 3 jaar bezoek en 3 jaar reaguren én om de komende weken regelmatig een duik in m'n archief te nemen om wat oude, (lange) posts op te zoeken. Het is maar zomaar een greep uit alles en als je zelf de archieven wilt checken; use the Wayback Machine!

Oona Goona, Solo? 28/01/05

De confrontatie tussen Han Solo en Jabba the Hut's premiejager Greedo in de Chalmun Cantina (Mos Eisley, Tatooine) houdt de gemoederen van de SWfans al geruime tijd bezig. In 'A New Hope' (Episode IV) wordt Han Solo aangevallen door Greedo die in opdracht van Jabba de schuld die Solo heeft, moet innen. Het grootste probleem wat de fans met deze scène hebben, is dat Lucas in de nieuwe gedigitaliseerde versies van SW de rollen heeft omgedraaid.

In de originele versie van Episode IV (die uit 1977 dus) vuurt Han Solo in het duel als eerste en uiteraard schiet ie raak én Greedo overhoop. Hieruit zou je dan de conclusie moeten trekken dat Solo een echte harde ruimtehandelaar is die er niet voor terugdeinst iemand/iets in koele bloede te doden. In de nieuwe versies echter vuurt Greedo eerst, hij mist en vervolgens schiet Solo Greedo aan groene flarden. Tsja.. en de grote vraag is dan ook waarom Greedo miste en waarom Lucas überhaupt de aanpassing gemaakt heeft!?

Ik ben dan wel een grote Star Warsfan maar dit soort dingen gaan mij toch net iets te ver hoor; ik kwam bijvoorbeeld een uitgebreide Greedo Assassination Conspiracy Page tegen en ook Google helpt graag een handje bij het vinden van meer van dergelijke forums en messageboards. Maar de reden waarom ík bovenstaande uitleg geef, zijn deze op hoog vuur wokkende pagina's uit een stripboek waar ik vandaag tegenaan surfde. Voor het uiteindelijke antwoord is dit de beste thread om te lezen. Na een paar comments kan je sowieso lachen en het komt er volgens mij gewoon op neer dat George Lucas Han Solo in de nieuwe versie niet wilde neerzetten als een 'bad guy'.

Erhm.. de uitleg voor bij de strip staat hierboven en wat voor de liefhebber ook wel aardig is om te posten is het feit dat Greedo eigenlijk ook in Episode I: The Phantom Menace (al) zou verschijnen tijdens een vechtpartijtje met Anakin. De scène heeft de film echter niet gehaald maar staat wel op de dvd én is hier te downloaden! (11MB-AVI) Yep.. that Greedo always was a troublemaker..